Jak rozstawić początkowe wpływy w Zimnej Wojnie?

Wczoraj przegrałem dwa razy pod rząd grając USA w Twilight Struggle. Muszę stwierdzić, że na kilkanaście rozegranych gier wygrałem tylko 2 ! grając USA. Zmobilizowało mnie to dziś do przetłumaczenia kolejnego poradnika z www.twilightstrategy.com. A będzie o tym jak rozstawić początkowe 7 PW USA i 6 PW ZSRR.

Jako ZSRR
Standardowo rozkładamy 4 PW w NRD i 4 PW w Polsce i 1 PW w Jugosławii. Bardzo rzadko mam powody do tego, aby zmieniać to rozstawienie. W ten sposób kontrolujemy dwa strategiczne państwa podatne na wydarzenia Schyłku Wojny. Dzięki 1 PW w Jugosławii mamy dostęp do Włoch i Grecji pozostawiając sytuację w tym rejonie otwartą. Część osób rozstawia 1 PW nie w Jugosławii, a w Bułgarii, która też daje nam dostęp do Grecji, ale nie mam wtedy połączenia Włochami co jest moim zdaniem gorszym wyborem.

Mając na ręce kartę RWPG możemy rozstawić się w inny sposób. Nazwane jest to Comecon trap, czyli po polsku Pułapka RWPG. W każdym razie rozstawiamy 3 PW w NRD, 4 w Austrii i 2 w Jugosławii. Następnie na wydarzenie dekady wybieramy RWPG co zapewnia nam kontrolę w Austrii i Jugosławii. Następnie w 1 rundzie mamy możliwość zmiany sojuszów w RFN i Włochach z bonusem +1. W takim układzie przy standardowym rozstawieniu USA mamy doskonałą pozycję w Europie. Jednakże rozwiązanie to jest ryzykowane. Nie przejmując Iranu w pierwszej rundzie daje to USA prostą drogę do Azji.

Jako USA
Standardowe rozstawienie to 4 PW w RFN i 3 PW we Włoszech. W ten sposób kontrolujemy dwa bardzo istotne państwa w Europie Zachodniej, do tego chronimy Włochy przed przewrotem w pierwszej rundzie i zagraniem przez gracza ZSRR wydarzenia Rządy Socjalistów.

Alternatywnie jeśli mamy na ręce wydarzenie Plan Marshalla możemy początkowe wpływy rozstawić: 3 PW w RFN, 2 PW we Włoszech, 1 w Grecji i 1 w Turcji. W ten sposób zagrywając kartę Plan Marshalla jako wydarzenie dekady nie dość, że otrzymujemy kontrolę dwóch ważnych państw strategicznych (RFN i Włochy) to do tego mamy kontrolę w 2 z 3 krajów śródziemnomorskich. W ten sposób graczowi ZSRR będzie bardzo trudno zyskać dominację.

Od siebie dodam, że alternatywne rozstawienie dla USA jest bardzo dobrą opcją. W ostatniej grze udało mi się to wykonać. Niestety początkowe rozstawienie jak wiadomo nie zapewnia nam pozycji na całą grę i przegrałem pod koniec Apogeum Wojny.
Już od kilku osób słyszałem, że w Krakowie działa Liga Twilight Struggle, ale od nikt nie znał konkretów. Wiecie coś na ten temat?





|



Komentarze

  1. A od kiedy to można zaglądać do kart przed rozstawieniem PW?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozdajesz 8 kart, przeglądasz co ciekawego masz na ręce i według tego jak Ci pasuje rozmieszczasz PW. Oczywiście nie musisz patrzeć w kart, w które dostałeś i rozmieścić punkty na przysłowiową pałę :)

      Usuń
  2. Grając ZZSR wydaje mi się, że przed Apogeum Wojny (a więc przed 4 turą) nie ma potrzeby wstawiać 4 punktów do Polski. 3 punkty zapewniają kontrolę, a USA mają daleką drogę (via NRD), żeby tam się wstawić. W związku z tym jakby co zawsze zdążymy skontrolować sytuację w Polsce.
    Ja często rozstawiam dodatkowe 6 punktów (jeżeli nie mam RWPG): +1 NRD, 3 Polska, 1 Jugosławia, 1 Austria
    Jeżeli mam RWPG na ręce: 2 Polska, 3 Austria, 1 Jugosławia - po zagraniu RWPG mam NRD, Polskę, Austrię - nie należy specjalnie wbudowywać się w Jugosławię, póki nie zejdą karty Niezależni Komuniści i Doktryna Trumana.

    OdpowiedzUsuń
  3. Masz rację, że wrzucanie do Polski 4 PW nie jest bardzo istotne, ale masz ją przynajmniej zabezpieczoną na przyszłość. Ja daje tam zawsze 3 PW a reszta do Austrii i Jugosławii. Najprzyjemniejsze jest i tak takie rozstawienie, ktore zgrywa nam sie z wydarzeniem dekady :)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Zimna Wojna- jak zagrać w 1 turze? tłumaczenie.

Europa- punktowanie, zdobywanie wpływów, kontrola