Europa- punktowanie, zdobywanie wpływów, kontrola
Grając ostatnio w Zimną Wojnę jako USA przegrałem przez
utratę kontroli najpierw nad Włochami, później nad Francją i na koniec nad RFN.
Jednak udało mi się dotrwać do tury 9 schyłku wojny. Przez cały czas miałem
nadzieję, że pojawią się wydarzenia, które pozwolą mi się odbudować. Niestety
wcześniej przyszła karta pt. Punktacja Europy. Dlatego postanowiłem
przetłumaczyć poradnik z twilightstrategy.com dotyczący właśnie Europy.
Mimo, że Europa jest najwyżej punktowanym regionem w grze to
rzadko można w niej dużo zapunktować. Nieczęste dla obu stron jest zdobycie
innych wartości punktowych niż 1PZ albo 5PZ. Wysoka stabilność krajów Europy
oraz restrykcje dotyczące DEFCONU są powodem trudności w przebiciu się w tym
regionie. Tylko w okresie Schyłku Wojny USA dostaje potężne wydarzenia, które
mogą pozwolić odwrócić sytuację.
Pomimo ogromnej nagrody za kontrolę Europy (zwycięstwo), w
praktyce jest rzadko widywana. Gracz, który decyduję się na taką strategię musi
poświęcić ogromną ilość punktów wpływów (PW) jednocześnie zaniedbując inne
regiony świata. A przecież może i zdarza się tak, że przed punktowaniem Europy
wchodzą punktowania innych regionów, które mogą dać zwycięstwo poprzez zdobycie
20PZ. Dlatego jeśli przeciwnik mocno próbuje zaistnieć w Europie (np. poprzez
kartę Czarnobyl zagraną na Europę) to warto mu odpuścić i skupić się na reszcie
świata co może dać nam zwycięstwo.
POCZĄTEK WOJNY
ZSRR zaczyna typowo z NRD i Polską, a USA z RFN i Włochami.
O początkowym rozstawieniu możecie przeczytać w tym poradniku: http://dajzespokoj.blogspot.com/2012/04/jak-rozstawic-poczatkowe-wpywy-w-zimnej.html ZSRR jest
czasem w stanie zmienić sytuację czy to przez przewrót we Włoszech, czy
zagranie wydarzenia Blokada (jeśli przeciwnik nie odrzuci karty o wartości 3PO
usuń wszystkie PW w RFN), czy zagranie w dobrym momencie karta Rządy
Socjalistów. Łatwo wtedy zdobyć dominację mając kontrolę tylko w NRD i Polsce.
Dominacja w Europie zależy od dwóch rzeczy: kto kontroluje
Francję oraz kto kontroluje kraje śródziemnomorskie z poziomem stabilności 2
(Grecja, Turcja). Grając USA niepewne jest wchodzenie do Francji, kiedy nie
zagrano jeszcze kart Kryzys Sueski, czy De Gaulle dochodzi do władzy. Z drugiej
strony jeśli De Gaulle nie został zagrany ZSRR chcąc dodać PW do Francji musi
poświęcić 2PO na 1PW najpierw w RFN lub
Włoszech lub też grając Dekolonizację do Algierii i z tych krajów dopiero
próbować wchodzić do Francji.
Kraje śródziemnomorskie o stabilności 2 są istotne, ze
względu na nieparzystą liczbę krajów strategicznych. Reszta krajów Europy ma
znacząco wyższy poziom stabilności (3,4). USA jest w nieznacznie lepszej pozycji
do walki (Kanada, Wlk. Brytania, czy karta Niezależni komuniści).
APOGEUM WOJNY
W tym okresie Europa jest chyba najbardziej statycznym
regionem na planszy. Jeśli karta Doktryna Trumana została zagrana, ZSRR czasem
próbuje zaangażować się w wojnę na PW o Francję. Czasami Włochy mogą stać się
celem ataków z karty Konflikt zbrojny, ale odpowiednie przygotowanie PW w
sąsiedztwie sprawia, że przeciwnik szuka celu poza Europą. Polskie wydarzenie
JP2 został wybrany Papieżem jest istotnym wydarzeniem dla USA, ale jest ono głównie
trampoliną do wydarzeń pojawiających się w Schyłku Wojny.
SCHYŁEK WOJNY
Mimo, że ZSRR przyjął dominującą pozycję w Europie, w
okresie Schyłku Wojny nadchodzą dla niego bardzo ciężkie czasy. Chociaż karta
Reformator (dodaj 4PW w Europie, jeśli ZSRR prowadzi 6PW) zapewnia trochę
pomocy to blednie to przy takich kartach jak Solidarność, Zburzcie ten mur,
Czarnobyl, Niepokoje w Europie Wsch. Np. z kartą Czarnobyl USA może poświęcić resztę
świata i próbować zdobyć kontrolę nad Europą, musi jednak uważać na przegraną
poprzez autozwycięstwo (zdobycie 20PZ przez przeciwnika) lub kartę Gry wojenne
(odejmij przeciwnikowi 6PZ i zakończ grę). Jedynym światełkiem w tunelu dla
ZSRR jest wydarzenie Utworzenie Układu Warszawskiego z okresu Początek Wojny.
Jednak jest to na tyle istotne wydarzenie dla USA, że grając USA stara się
zagrać go jak najwcześniej i usunąć je z gry.
Genialna gra i genialny pomysł na tłumaczenie fragmentów najlepszego portalu o tej grze! Brawo!
OdpowiedzUsuńJeśli się podoba to na pewno będę systematycznie dodawał nowe tematy...
OdpowiedzUsuńJa również zachęcam do tłumaczenia: angielski znam słabo, a chętnie poczytałbym o strategii w TS.
OdpowiedzUsuńWłasnie przydałaby się ta gra w języku polskim. Chętnie bym pograł, jednak nie znam na tyle dobrze języka angielskiego :(
OdpowiedzUsuń