czwartek, 25 kwietnia 2013

Europa- punktowanie, zdobywanie wpływów, kontrola


Grając ostatnio w Zimną Wojnę jako USA przegrałem przez utratę kontroli najpierw nad Włochami, później nad Francją i na koniec nad RFN. Jednak udało mi się dotrwać do tury 9 schyłku wojny. Przez cały czas miałem nadzieję, że pojawią się wydarzenia, które pozwolą mi się odbudować. Niestety wcześniej przyszła karta pt. Punktacja Europy. Dlatego postanowiłem przetłumaczyć poradnik z twilightstrategy.com dotyczący właśnie Europy.

Mimo, że Europa jest najwyżej punktowanym regionem w grze to rzadko można w niej dużo zapunktować. Nieczęste dla obu stron jest zdobycie innych wartości punktowych niż 1PZ albo 5PZ. Wysoka stabilność krajów Europy oraz restrykcje dotyczące DEFCONU są powodem trudności w przebiciu się w tym regionie. Tylko w okresie Schyłku Wojny USA dostaje potężne wydarzenia, które mogą pozwolić odwrócić sytuację.

Pomimo ogromnej nagrody za kontrolę Europy (zwycięstwo), w praktyce jest rzadko widywana. Gracz, który decyduję się na taką strategię musi poświęcić ogromną ilość punktów wpływów (PW) jednocześnie zaniedbując inne regiony świata. A przecież może i zdarza się tak, że przed punktowaniem Europy wchodzą punktowania innych regionów, które mogą dać zwycięstwo poprzez zdobycie 20PZ. Dlatego jeśli przeciwnik mocno próbuje zaistnieć w Europie (np. poprzez kartę Czarnobyl zagraną na Europę) to warto mu odpuścić i skupić się na reszcie świata co może dać nam zwycięstwo.

POCZĄTEK WOJNY

ZSRR zaczyna typowo z NRD i Polską, a USA z RFN i Włochami. O początkowym rozstawieniu możecie przeczytać w tym poradniku: http://dajzespokoj.blogspot.com/2012/04/jak-rozstawic-poczatkowe-wpywy-w-zimnej.html ZSRR jest czasem w stanie zmienić sytuację czy to przez przewrót we Włoszech, czy zagranie wydarzenia Blokada (jeśli przeciwnik nie odrzuci karty o wartości 3PO usuń wszystkie PW w RFN), czy zagranie w dobrym momencie karta Rządy Socjalistów. Łatwo wtedy zdobyć dominację mając kontrolę tylko w NRD i Polsce.
Dominacja w Europie zależy od dwóch rzeczy: kto kontroluje Francję oraz kto kontroluje kraje śródziemnomorskie z poziomem stabilności 2 (Grecja, Turcja). Grając USA niepewne jest wchodzenie do Francji, kiedy nie zagrano jeszcze kart Kryzys Sueski, czy De Gaulle dochodzi do władzy. Z drugiej strony jeśli De Gaulle nie został zagrany ZSRR chcąc dodać PW do Francji musi poświęcić  2PO na 1PW najpierw w RFN lub Włoszech lub też grając Dekolonizację do Algierii i z tych krajów dopiero próbować wchodzić do Francji.
Kraje śródziemnomorskie o stabilności 2 są istotne, ze względu na nieparzystą liczbę krajów strategicznych. Reszta krajów Europy ma znacząco wyższy poziom stabilności (3,4). USA jest w nieznacznie lepszej pozycji do walki (Kanada, Wlk. Brytania, czy karta Niezależni komuniści).

APOGEUM WOJNY

W tym okresie Europa jest chyba najbardziej statycznym regionem na planszy. Jeśli karta Doktryna Trumana została zagrana, ZSRR czasem próbuje zaangażować się w wojnę na PW o Francję. Czasami Włochy mogą stać się celem ataków z karty Konflikt zbrojny, ale odpowiednie przygotowanie PW w sąsiedztwie sprawia, że przeciwnik szuka celu poza Europą. Polskie wydarzenie JP2 został wybrany Papieżem jest istotnym wydarzeniem dla USA, ale jest ono głównie trampoliną do wydarzeń pojawiających się w Schyłku Wojny.

SCHYŁEK WOJNY

Mimo, że ZSRR przyjął dominującą pozycję w Europie, w okresie Schyłku Wojny nadchodzą dla niego bardzo ciężkie czasy. Chociaż karta Reformator (dodaj 4PW w Europie, jeśli ZSRR prowadzi 6PW) zapewnia trochę pomocy to blednie to przy takich kartach jak Solidarność, Zburzcie ten mur, Czarnobyl, Niepokoje w Europie Wsch. Np. z kartą Czarnobyl USA może poświęcić resztę świata i próbować zdobyć kontrolę nad Europą, musi jednak uważać na przegraną poprzez autozwycięstwo (zdobycie 20PZ przez przeciwnika) lub kartę Gry wojenne (odejmij przeciwnikowi 6PZ i zakończ grę). Jedynym światełkiem w tunelu dla ZSRR jest wydarzenie Utworzenie Układu Warszawskiego z okresu Początek Wojny. Jednak jest to na tyle istotne wydarzenie dla USA, że grając USA stara się zagrać go jak najwcześniej i usunąć je z gry. 

3 komentarze:

  1. Genialna gra i genialny pomysł na tłumaczenie fragmentów najlepszego portalu o tej grze! Brawo!

    OdpowiedzUsuń
  2. Jeśli się podoba to na pewno będę systematycznie dodawał nowe tematy...

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja również zachęcam do tłumaczenia: angielski znam słabo, a chętnie poczytałbym o strategii w TS.

    OdpowiedzUsuń